Blogy

 

Jak jsme již zmínili, dnešní mladá generace má velký kreativní potenciál. Jde jen o to dát jí možnost využít její přirozené vyjadřovací prostředky, kterými jsou často sociální média. V této kapitole se pokusíme přiblížit jednu cestu, jak s pomocí sociálních médií povzbudit tvořivost a aktivitu studentů – blogy.

 

Blogy a jejich výukový potenciál

V předchozí kapitole/lekci jsme si blogy definovali jako: speciální typ webů, které slouží k publikování obsahu. Původní blogy byly převážně textové, v současnosti jsou stále častější foto a videoblogy (Haenlain a Kaplan 2010: 62). Slovo blog pochází z anglického výrazu weblog (lze přeložit jako webový deník), velmi rychle se ale vžila zkrácená forma – blog.

 

Důvody proč blogy ve třídě využít, nabízí Jennifer Dorman (2006)

  • Usnadní sdílení vědomostí a zkušeností
  • Jsou dobrým prostředím pro týmové projekty
  • Mohou pomoci šířit povědomí o aktivitě studenta/školy/ třídy …
  • … a nabídnout zajímavou zpětnou vazbu „zvenčí“
  • Mohou rozšířit možnosti diskuse o probírané látce

 

Samozřejmě jsou zde i důvody proti (Dorman 2006)

  • Žáci/studenti mohou vkládat nevhodný obsah
  • Blog může ke kontaktování dětí zneužít sexuální deviant

 

Dilemata a rizika školního blogování

Dříve, než se dostaneme k nápadům, jak blogy prakticky využít, probereme možná dilemata s tím spojená.

Veřejný nebo uzavřený blog?

Otázku, zda ukázat společný blog světu, nebo jej uzavřít pouze pro vybraný okruh čtenářů, je dobré předem probrat se studenty. Výhodou veřejného blogu může být to, že se studentské výtvory dostanou k širšímu okruhu lidí a mohou tak získat více zpětné vazby; zajímavý blog může být také dobrou vizitkou třídy/školy a inspirací pro podobné projekty v jiných třídách a školách. Vědomí, že bude jeho výtvor veřejně dostupný, může být pro studenta motivací, aby odvedl co nejlepší práci. Nevýhodami veřejného blogu mohou být ty výše popsané – nevhodný obsah nebo zneužití sexuálním predátorem; nebo fakt, že se studenti budou stydět psát veřejně.

Jak zajistit, aby nebyl vkládán nevhodný obsah?

Je dobré již na začátku stanovit jasná pravidla pro publikování, která budou vycházet z pravidel platných ve škole i obecných zásad – žádné vulgarismy, žádné urážky a nevhodný obsah (rasistický, pornografický, nebo týkající se drog apod.), přispívat vždy pod svým jménem, pokud používám obsah jiných autorů, uvést zdroj atd.  Je dobré studentům připomenout, že obsah na veřejném blogu může kdokoliv kdykoliv číst a že zdání anonymity na Internetu je klamné.  Učitel také bude mít roli správce blogu a tím pádem mít kontrolu nad jeho obsahem.

Jak blog ochránit před zneužitím?

Proberte se studenty zásady ochrany soukromí (které se možná už dozvěděli v rámci jiných předmětů). Mohou přispívat např. jen pod svým křestním jménem a prvním písmenem příjmení, nemusí uvádět žádné další osobní informace. V tomto ohledu je dobrým zdrojem web https://www.bezpecne-online.cz/ vzniklý v rámci projektu Safer Internet. 

 

Praktické využití blogů 

1)      Využití blogu pro výuku – příklad s čtenářským deníkem                                                                                                             

Jednou z možností, jak blogy ve výuce využít je založit třídní blog, jehož prostřednictvím budou studenti vkládat různé úkoly a referáty.  Z doby povinné školní docházky pamatuji čtenářské deníky vedené formou zápisků do sešitů, které se s určitou pravděpodobností předčítaly před třídou. Proč tuto aktivitu studentům nezpestřit a nedovolit jim využít výrazové prostředky, které jsou jim blízké? Může to vypadat třeba následovně: v hodině necháme studenty vybrat si knihu s tím, že ji za nějakou dobu přečtou a své poznatky a interpretace potom zpracují formou blogového příspěvku. Jak jsme již zmínili, dnešní blogy integrují i foto, audio či video obsah, dejme tedy studentovi volnost ve výběru tvůrčích prostředků – někdo se cítí jistěji v textu, další radši použije fotopříběh, nebo nakreslí komiks. Máte ve třídě chlapce s vášní pro hip hop? Dovolte jim natočit o jejich knize krátký rap nebo videoklip…  Zadané příspěvky pak student do určitého data umístí na určitý. Je dobré studenty vyzvat, aby si příspěvek před hodinou přečetli a okomentovali – může to pomoci vzbudit jejich zájem a rozproudit diskusi. Příspěvek okomentuje i Vy jako pedagog a následně se k němu vraťte k hodině a snažte se jej integrovat do probírané látky - krátce pohovořte o vloženém příspěvku, oceňte snahu jeho tvůrce a vznikne li v komentářích debata, pokuste ji přenést do třídy.

 

Pěkný příklad jak blogy začlenit do vyučování,  najdeme na blogu učitelky Jitky Rambouskové,1 která v rámci informatiky třídě deváťáků uložila, aby k dvěma pojmům  z oblasti IT (jeden přidělený, jeden dle vlastní volby) zpracovali krátká hesla na blog.

 

 

 

2)      Využití blogu pro obohacení mimoškolních aktivit

Další možností je využít blog k zaznamenání a popularizaci mimoškolních aktivit. Na blogu můžeme sdílet např. fotografie ze školních výletů, videa ze školních přestavení… Případně nabídnout studentům prostor pro jejich kreativní vyjádření, blog může být i interaktivní formou školního časopisu. Opět platí, že blog může povzbudit kreativitu studentů a šířit dobré povědomí o škole. Pro příklad nemusíme chodit daleko – pražská ZŠ Pod Marjánkou např. založila pro své studenty cizojazyčný blog, na kterém sdílí zkušenosti z různých výletů a výměnných projektů. Blog je propojen s blogy spřátelených zahraničních tříd.

 

 

Blogovací platformy

Možností, jak si rychle a zdarma založit vlastní blog je poměrně hodně. My jsme pro ukázku vybrali systém Blogger, protože je k dispozici v češtině a jeho založení je záležitostí pár minut - nevyžaduje instalaci, snadno se používá. Platformu Blogger představíme formou video návodu.

 

 

  

Zdroje

Blogspot.com [online]. 2011 [cit. 2011-04-08]. Globe trotter ZŠ Pod Marjánkou. Dostupné z WWW: https://zspodmarjankou.blogspot.com

 

DORMAN, Jennifer. Slideshare.net [online]. 2006 [cit. 2011-04-07]. Online Tools to Engage Students . Dostupné z WWW: https://www.slideshare.net/cliotech/online-tools-to-engage-students

 

RAMBOUSKOVÁ, Jitka. Posterous.com [online]. 2011 [cit. 2011-04-08]. Co jsem vyzkoušela. Dostupné z WWW: https://cojsemvyzkousela.posterous.com/



1) Celý blog je velmi zajímavý a inspirující, co se týče využití nových technologií pro výukové účely. Viz https://cojsemvyzkousela.posterous.com/

Vyhledávání

© 2011 Všechna práva vyhrazena.