Sociální média a učení
"Web je jako knihovna vynásobená milionem. Všechno, co potřebuji, najdu přímo tam, aniž bych musel sedět v tichém zatuchlém pokoji a číst knihy a časopisy.“
Slova mladého studenta1
Rozšíření nových technologií a jeho důsledky pro vzdělávání
Digitální technologie výrazně mění způsob, jakým se dnešní děti vztahují ke světu - ovlivňují získávání a zpracovávání informací, komunikaci, sebevyjádření a tvorbu. Dle aktuálních statistik Eurostatu využívá sociální média 76% Čechů ve věku 16 – 24 let.2 Larry Rosen (2010) přichází s pojmem iGenerace, označujícím současné žáky základních a středních škol.3 Příslušníci iGenerace jsou stále on-line, digitální technologie jsou pro ně samozřejmostí, jsou integrální součástí jejich životního prostoru. Pro školní výuku to znamená, že tradiční koncept vyučování ohraničeného rozvrhem a prostorem školní třídy se začíná měnit, formální vzdělávání se více propojuje s informálním. Typickým pracovním módem iGenerace je tzv. multitasking – souběžné vykonávání několika různých činností.4 Jsou zvyklí dělit svojí pozornost mezi několik věcí zároveň a tradiční učení, vyžadující plné soustředění na jednou činnost pro ně může být nepřirozené a nudné.5 V hodinách je tedy, dle Rosenových doporučení, třeba využívat více interaktivní metody a sdělovat učební látku pomocí multimédií. Don Tapscott (2008: 132) přirovnává tradiční vyučovací hodinu k modelu vysílání6- učitel je v roli vysílatele sdělení, studenti jsou převážně pasivním publikem. Pro dnešní děti je ovšem mnohem běžnějším komunikačním modelem many-to-many, charakteristický pro sociální média. Výuka by tedy měla být více interaktivní, nechat studenty více promlouvat do průběhu hodiny, dávat příležitosti k týmové práci. Studenti se toho mohou hodně naučit metodou vrstevnického učení – vzájemným sdílením dovedností, zkušeností a myšlenek.
A právě sociální média jsou, alespoň dle našeho názoru, jednou z cest, jak školu a vzdělání více přiblížit dnešním žákům a studentům – jsou jejich přirozeným prostředím, nabízí nesčetné možnosti pro podporu výukových aktivit, týmové práce, povzbuzení kreativity a vrstevnického učení.
A právě sociální média jsou, alespoň dle našeho názoru, jednou z cest, jak školu a vzdělání více přiblížit dnešním žákům a studentům, neboť:
- jsou jejich přirozeným prostředím
- nabízí nesčetné nástroje pro podporu výukových aktivit
- jsou dobrým prostředím pro týmovou práci a vrstevnické učení
- mohou povzbudit kreativitu žáků a studentů
Příklady dobré praxe
Sociální média a mezikulturní učení
Internet a sociální média jsou dobrým prostředkem pro mezikulturní vzdělávání a sdílení zkušeností s kolegy z celého světa. Umožňují navazovat kontakty nezávisle na časových a prostorových omezeních, čímž velmi usnadňují spolupráci na mezinárodní úrovni. Zajímavým projektem v tomto ohledu je např. eTwinning v rámci EU programu Commenius. Jeho podstatou je využití nových komunikačních technologií ve vzdělání prostřednictvím realizace mezinárodních projektů. eTwinning poskytuje řadu on i offline výukových nástrojů a prostředí pro navázání spolupráce se školami z různých částí Evropy.7 Výhodou je, že velká část materiálů je dostupná v češtině. Jedním z mnoha realizovaných projektů je „Harmony of Festivals“ spojující žáky z ČR, Polska, Litvy, Turecka a Itálie, kteří pomocí fotografií, videí nebo blogů sdílí informace o slavnostech a svátcích typických pro danou zemi.
On-line sociální sítě
Popularita on-line sociálních sítí roste, staly se masovou záležitostí, zejména mezi teenagery a mladými dospělými.8 V sociálních sítích se děti mohou učit, jak komunikovat s druhými a vytvářet svoji veřejnou identitu (Rosen 2010: 41). Ačkoliv to může znít překvapivě, on-line sociální sítě nejsou jen místem pro zábavu a zahálku, značné množství dětí se na sociálních sítích baví o škole a souvisejících tématech a nezřídka využívají sociální sítě pro práci na domácích úkolech a týmových projektech (Ibid). Příkladem, jak lze potenciál sociálních sítí využít ve výuce, může být projekt Elizabeth Delmatoff, která učí na základní škole v americkém Portlandu (Kessler 2010). Delmatoff založila on-line fórum pro jednotlivé předměty, kam vkládala malé úkoly navíc, které mohli studenti dobrovolně vypracovat – např. okomentovat projev prezidenta Obamy. A výsledky její snahy byly překvapivě dobré – přesto, že se účast studentů v malých extra úkolech neprojevila na jejich známce, se jich zapojilo okolo stovky. V době projektu se navíc zlepšil pocit absencí až o třetinu a průměrné známky až o polovinu.
Sociální sítě se také pedagogům osvědčily jako prostředek pro povzbuzení diskuse o probíraných tématech. Shawn, učitel literatury na americké základní škole byl překvapen, jak málo studentů se v hodinách zapojuje do diskuse nad probíranou knihou.9 Zjistil, že většina z nich knihu četla a měla připravené zajímavé pasáže, problém byl ale v tom, že se ve třídě styděli mluvit nahlas. Shawn se o tomto problému radil s kolegou, který mu poradil nevšední řešení: v rámci hodin matematiky založil facebookovou skupinu a dal žákům za úkol, aby vložili alespoň jeden komentář související s probíranou látkou. Mnoho studentů se do on-line diskuse aktivně zapojilo a měli tendenci v ní pokračovat i v rámci hodiny.
Zdroje
eTwinning [online]. 2010 [cit. 2011-04-09]. Dostupné z WWW: https://www.etwinning.net/cz/pub/index.htm
Eurostat [online]. 2010 [cit. 2011-04-07]. 80% of young internet users in the EU27 active on social media. Dostupné z WWW: https://epp.eurostat.ec.europa.eu/cache/ITY_PUBLIC/4-14122010-BP/EN/4-14122010-BP-EN.PDF
KESSLER, Sarah. Mashable.com [online]. 2010 [cit. 2011-04-09]. The Case For Social Media in Schools. Dostupné z WWW: https://mashable.com/2010/09/29/social-media-in-school
RAINIE, Lee. Pew Internet & American Life Project [online]. 2009 [cit. 2011-04-09]. Networked Learners . Dostupné z WWW: https://www.pewinternet.org/Presentations/2009/52-Networked-Learners.aspx
ROSEN, Larry. Rewired : Understanding the iGeneration and the Way They Learn. [s.l.] : [s.n.], 2010. 256 s.
TAPSCOTT, Don. How the Net Generation is Changing Your World . [s.l.] : [s.n.], 2008. 385 s.
1) (Rosen 2010: 41)
2) Pro srovnání: evropský průměr (zde EU27) je 80%.
3) Název je odvozen od technologií mezi touto generací velmi populárních - iPod, iPhone apod.
4) Typický obrázek by vypadal asi takto - zatímco pracují na domácím úkolu, kontrolují nejnovější dění na sociálních sítích, chatují s kamarády a v pozadí jim běží televize nebo puštěná hudba (Rosen 2010: 91).
5) Rosen píše, že během takto vedených hodin je např. zcela běžné, že si studenti v rámci třídy vyměnují textové zprávy, zatímco plní úkoly zadané učitelem. Nemusí to však znamenat, že učitele neposlouchají –jejich kognitivní struktury jsou přizpůsobené více simultánním činnostem.
6) Neboli komunikaci one-to-many, tak jak jsme jí popsali v předchozí kapitole.
7) V současné době je do eTwinningu zapojeno více než 91 000 škol napříč Evropou.
8) Dle Pew Research, využívá sociální sítě až 73% on-line teenagerů (Rainie 2009: 15).
9) Shawnův příklad čerpám z již citované knihy Rewired (Rosen 2010: 22 - 23)