Sociální média a učení

 

 "Web je jako knihovna vynásobená milionem. Všechno, co potřebuji, najdu přímo tam, aniž bych musel sedět v tichém zatuchlém pokoji a číst knihy a časopisy.“

Slova mladého studenta1

  Rozšíření nových technologií a jeho důsledky pro vzdělávání

 

Digitální technologie výrazně mění způsob, jakým se dnešní děti vztahují ke světu - ovlivňují získávání a zpracovávání  informací, komunikaci, sebevyjádření a tvorbu. Dle aktuálních statistik Eurostatu využívá sociální média 76% Čechů ve věku 16 – 24 let.2  Larry Rosen (2010) přichází s pojmem iGenerace, označujícím současné žáky základních a středních škol.3 Příslušníci iGenerace jsou stále on-line, digitální technologie jsou pro ně samozřejmostí, jsou integrální součástí jejich životního prostoru. Pro školní výuku to znamená, že tradiční koncept vyučování ohraničeného rozvrhem a prostorem školní třídy se začíná měnit, formální vzdělávání se více propojuje s informálním. Typickým pracovním módem iGenerace je tzv. multitasking – souběžné vykonávání několika různých činností.4 Jsou zvyklí dělit svojí pozornost mezi několik věcí zároveň a tradiční učení, vyžadující plné soustředění na jednou činnost pro ně může být nepřirozené a nudné.5 V hodinách je tedy, dle Rosenových doporučení, třeba využívat více interaktivní metody a sdělovat učební látku pomocí multimédií. Don Tapscott (2008: 132) přirovnává tradiční vyučovací hodinu k modelu vysílání6- učitel je v roli vysílatele sdělení, studenti jsou převážně pasivním publikem. Pro dnešní děti je ovšem mnohem běžnějším komunikačním modelem many-to-many, charakteristický pro sociální média. Výuka by tedy měla být více interaktivní, nechat studenty více promlouvat do průběhu hodiny, dávat příležitosti k týmové práci.  Studenti se toho mohou hodně naučit metodou vrstevnického učení – vzájemným sdílením dovedností, zkušeností a myšlenek.  

A právě sociální média jsou, alespoň dle našeho názoru, jednou z cest, jak školu a vzdělání více přiblížit dnešním žákům a studentům – jsou jejich přirozeným prostředím, nabízí nesčetné možnosti pro podporu výukových aktivit, týmové práce, povzbuzení kreativity  a vrstevnického učení.

 

A právě sociální média jsou, alespoň dle našeho názoru, jednou z cest, jak školu a vzdělání více přiblížit dnešním žákům a studentům, neboť:

  • jsou jejich přirozeným prostředím
  • nabízí nesčetné nástroje pro podporu výukových aktivit
  • jsou dobrým prostředím pro týmovou práci a vrstevnické učení
  • mohou povzbudit kreativitu žáků a studentů 
  

 Příklady dobré praxe

 
Sociální média a mezikulturní učení 

Internet a sociální média jsou dobrým prostředkem pro mezikulturní vzdělávání a sdílení zkušeností s kolegy z celého světa.  Umožňují navazovat kontakty nezávisle na časových a prostorových omezeních, čímž velmi usnadňují spolupráci na mezinárodní úrovni. Zajímavým projektem v tomto ohledu je např. eTwinning v rámci EU programu Commenius. Jeho podstatou je využití nových komunikačních technologií ve vzdělání prostřednictvím realizace mezinárodních projektů. eTwinning poskytuje řadu on i offline výukových nástrojů a prostředí pro navázání spolupráce se školami z různých částí Evropy.7 Výhodou je, že velká část materiálů je dostupná v češtině.  Jedním z mnoha realizovaných projektů je „Harmony of Festivals“ spojující žáky z ČR, Polska, Litvy, Turecka a Itálie, kteří pomocí fotografií, videí nebo blogů sdílí informace o slavnostech a svátcích typických pro danou zemi.

 
On-line sociální sítě
 

Popularita on-line sociálních sítí roste, staly se masovou záležitostí, zejména mezi teenagery a mladými dospělými.8  V sociálních sítích se děti mohou učit, jak komunikovat s druhými a  vytvářet svoji veřejnou identitu (Rosen 2010: 41). Ačkoliv to může znít překvapivě, on-line sociální sítě nejsou jen místem pro zábavu a zahálku, značné množství dětí se na sociálních sítích baví o škole a souvisejících tématech a nezřídka využívají sociální sítě pro práci na domácích úkolech a týmových projektech (Ibid). Příkladem, jak lze potenciál sociálních sítí využít ve výuce, může být projekt Elizabeth Delmatoff, která učí na základní škole v americkém Portlandu (Kessler 2010). Delmatoff  založila on-line fórum pro jednotlivé předměty, kam vkládala malé úkoly navíc, které mohli studenti dobrovolně vypracovat – např. okomentovat projev prezidenta Obamy.  A výsledky její snahy byly překvapivě dobré – přesto, že se účast studentů v malých extra úkolech neprojevila na  jejich známce, se jich zapojilo okolo stovky.  V době projektu se navíc zlepšil pocit absencí až o třetinu a průměrné známky až o polovinu.

 Sociální sítě se také pedagogům osvědčily jako prostředek pro povzbuzení diskuse o probíraných tématech.  Shawn, učitel literatury na americké základní škole byl překvapen, jak málo studentů se v hodinách zapojuje do diskuse nad probíranou knihou.9 Zjistil, že většina z nich knihu četla a měla připravené zajímavé pasáže, problém byl ale v tom, že se ve třídě styděli mluvit nahlas. Shawn se o tomto problému radil s kolegou, který mu poradil nevšední řešení: v rámci hodin matematiky založil facebookovou skupinu a dal žákům za úkol, aby vložili alespoň jeden komentář související s probíranou látkou. Mnoho studentů se do on-line diskuse aktivně zapojilo a měli tendenci v ní pokračovat i v rámci hodiny.


 

 

Zdroje

eTwinning [online]. 2010 [cit. 2011-04-09]. Dostupné z WWW: https://www.etwinning.net/cz/pub/index.htm 

 

Eurostat [online]. 2010 [cit. 2011-04-07]. 80% of young internet users in the EU27 active on social media. Dostupné z WWW: https://epp.eurostat.ec.europa.eu/cache/ITY_PUBLIC/4-14122010-BP/EN/4-14122010-BP-EN.PDF

 

KESSLER, Sarah. Mashable.com [online]. 2010 [cit. 2011-04-09]. The Case For Social Media in Schools. Dostupné z   WWW:  https://mashable.com/2010/09/29/social-media-in-school

 

RAINIE, Lee. Pew Internet & American Life Project [online]. 2009 [cit. 2011-04-09]. Networked Learners . Dostupné z WWW: https://www.pewinternet.org/Presentations/2009/52-Networked-Learners.aspx

 

ROSEN, Larry. Rewired : Understanding the iGeneration and the Way They Learn. [s.l.] : [s.n.], 2010. 256 s.

 

TAPSCOTT, Don. How the Net Generation is Changing Your World . [s.l.] : [s.n.], 2008. 385 s.

 



1) (Rosen 2010: 41)

2) Pro srovnání: evropský průměr (zde EU27) je 80%.

3) Název je odvozen od technologií mezi touto generací velmi populárních -   iPod, iPhone apod.

4) Typický obrázek by vypadal asi takto - zatímco pracují na domácím úkolu, kontrolují nejnovější dění na sociálních sítích, chatují s kamarády a v pozadí jim běží televize nebo puštěná hudba (Rosen 2010: 91).

5) Rosen píše, že během takto vedených hodin je např. zcela běžné, že si studenti v rámci třídy vyměnují textové zprávy, zatímco plní úkoly zadané učitelem. Nemusí to však znamenat, že učitele neposlouchají –jejich kognitivní struktury jsou přizpůsobené více simultánním činnostem.

6) Neboli komunikaci one-to-many, tak jak jsme jí popsali v předchozí kapitole.

7) V současné době je do eTwinningu zapojeno více než 91 000 škol napříč Evropou.

8) Dle Pew Research, využívá sociální sítě až 73% on-line teenagerů (Rainie 2009: 15).

9) Shawnův příklad čerpám z již citované knihy Rewired (Rosen 2010: 22 - 23)

 

 

Vyhledávání

© 2011 Všechna práva vyhrazena.